عکس و بیوگرافی منیر وکیلی و همسرش

در عکس و بیوگرافی منیر وکیلی و همسرش می توانید با خانم منیر وکیلی خواننده اپرای و ناگفته های زندگی و علت فوت او آشنا شوید.

عکس و بیوگرافی منیر وکیلی و همسرش

منیر وکیلی متولد ۲۷ آذر ۱۳۰۱تبریز ، خواننده اپرایی و فولکلور قبل از انقلاب می باشد.

دانش آموخته تحصیلات آکادمیک در كنسرواتوار ملی موسیقی پاریس که در سال های ۱۳۲۸ تا ۱۳۶۱ فعالیت چشم گیری در صنعت موسیقی کلاسیک ایرانی داشته است و مجری اولین برنامه‌های اپرایی در تلویزیون ایران، و بنیانگذار آموزش آواز مدرن و اپرایی در ایران با ایجاد آکادمی آواز. نخستین استاد آواز او، لیلی بارا از مهاجران اروپایی در ایران بود.

عکس و بیوگرافی منیر وکیلی و همسرش

 

شروع فعالیت

منیر وکیلی در ۱۳۳۰، در مسابقۀ آوازهای محلی در برلن، جایزۀ اول را نصیب خود کرد. پس از دریافت مدرک دیپلم آواز از کنسرواتوار ملی پاریس، به ایران بازگشت و به تمرین و تدریسِ آواز پرداخت.

کسب تجربه آواز

عکس و بیوگرافی منیر وکیلی و همسرش

منیر وکیلی موسیقی را زیرنظر لیلی بارا (خواننده پیشین اپرای وین و از مهاجران اروپایی شرقی در جنگ جهانی )آموخت

تحصیلات

وی در پاییز ۱۳۲۸ش به پاریس رفت و در کنسرواتوار ملی موسیقی پاریس به مدت چهار سال به تحصیل موسیقی و فراگرفتن آواز پرداخت.استاد او مادام لاپرت معروف بود.

عکس و بیوگرافی منیر وکیلی و همسرش

مهاجرت به آمریکا

منیر وکیلی  در ۱۳۳۹ به امریکا رفت و در کنسرواتوار نیوانگلند در بوستون به ادامۀ تحصیلات اپرایی خود و اجرای نقش اول در صحنۀ اپرا پرداخت.

منیر وکیلی در یک مسابقه آواز فولکور در برلین جایزه نخست را دریافت کرد.او در سال۱۳۴۰ به ایران بازگشت تا آرزوی دیرینه خود را عملی کنند.

عکس و بیوگرافی بازیگران سریال شربت زغال اخته

درسال ۱۳۴۱ او در تلوزیون و سالن وزارت فرهنگ وهنر اجرا میکرد واز سال ۱۳۴۶ با گشایش تالار رودکی در گروه اپرای تهران اجرا میکرد

عکس و بیوگرافی منیر وکیلی و همسرش

ازدواج

منیر وکیلی با دکتر عبد المجید مجیدی از(دلتمردان دوره پهلوی) ازدواج کرد. و ازاین ازدواج دو دختر دارد

فوت

منیر وکیلی در سال ۱۳۵۹ به فرانسه مهاجرت نمود و مدتی بعد (۱۳۶۱ / ۱۹۸۳) در سانحه رانندگی میان پاریس و لاهه درگذشت. همسر او دکتر عبدالمجید مجیدی از دولتمردان دوره پهلوی بود.

عکس و بیوگرافی منیر وکیلی و همسرش

علاقه به موسیقی محلی

منیر وکیلی همچنین به موسیقی محلی نیز علاقه داشت و در همین راستا هشت ترانه محلی متعلق به نواحی مختلف ایران را در پاریس بر روی صفحه ضبط نمود (۱۳۳۶) که در قالب مجموعه «آوازهای جهان» منتشر شد و جایزه اول شارل کروس را دریافت نمود. این ترانه‌ها سالها بعد در سال ۱۳۸۳ با همت فرخ آهی و با کمک دختر و نوه‌های منیر با استفاده از فناوری جدید خش زدایی و بازسازی شد و در قالب یک آلبوم با نام «منیر وکیلی: بازگشت» منتشر شد.

جوایز

منیر وکیلی  جوایز و افتخارات جایزه اول مسابقۀ آوازهای محلی در برلن، برندۀ جايزۀ «شارل کروس»

امتیاز بدهید
مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.