صنایع ‌دستی و سوغات خواف چه چیزهایی هستند؟

خرید سوغات یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر است و هر شهر و دیاری بر‌اساس موقعیت جغرافیایی، آداب‌و‌رسوم و فرهنگ، سوغات و صنایع‌دستی خاص خود را دارد. خواف در استان خراسان رضوی نیز به‌عنوان یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی، از گزینه‌های متنوعی برای پر‌کردن کوله‌بار مسافران برخوردار است. شما می‌توانید با خرید بلیط قطار خواف، سفری هیجان‌انگیز را به این شهر تجربه کنید. برای مواجه‌نشدن با تکمیل ظرفیت قطارها، بهتر است بلیط‌ های موردنیازتان را در زمان پیش فروش قطار خریداری کنید.

 

صنایع‌دستی خواف

صنایع‌دستی به‌ معنی ساخت لوازم تزیینی و کاربردی با کمک دست یا ابزارهای ابتدایی و مواد اولیه بومی است. هنرهای دستی هر منطقه، خاص آن منطقه است و تکنیک‌های ساخت منحصربه‌فردی دارد. در این بخش، با صنایع‌دستی شهرستان خواف و تکنیک‌های تولید آن‌ها در این شهرستان آشنا خواهید شد.

قالی‌بافی در خواف

هنر قالی‌بافی در ایران، نشان‌دهنده ثبات فرهنگی و تاریخی این کشور بوده و به‌عنوان میراثی گران‌بها از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. بافت زیراندازها به‌صورت تار و پودهای درهم‌تنیده با طرح و نقش‌هایی که از ذهن خلاق هنرمندان تراوش می‌کند، در خواف هم رایج است و به‌عنوان مهم‌ترین صنایع‌دستی این شهرستان شناخته می‌شود. قالی‌بافی در خواف با استفاده از الیاف طبیعی همچون پنبه، پشم و ابریشم انجام می‌گیرد. در کنار این مواد اولیه مرغوب، طرح‌های بی‌نظیری همچون گل بلوچی، گل سوزنی، ترکمنی، چهارگلی، سنگانی، خشتی، قاسم‌آبادی و کلاتگی، قالی‌بافی خواف را خاص و منحصربه‌فرد کرده است.

متأسفانه در سال‌های اخیر، به‌دلیل تحریم‌ها و کم‌رونق‌شدن صادرات فرش ایران و همچنین رواج فرش‌های ماشینی، بازار فرش دست‌بافت خواف نیز کساد شده است. امروزه بسیاری از خانم‌ها و آقایان هنرمند این خطه، به بافت تابلو‌فرش روی آورده‌اند. این تابلو فرش‌ها به‌عنوان یک کالای دکوراتیو زیبا و ارزشمند، گران‌ترین سوغات خواف محسوب می‌شوند. با خرید بلیط قطار خواف، می‌توانید سفری ارزان به این شهر داشته باشید و بخشی از بودجه سفر را به خرید این صنایع‌دستی با ارزش اختصاص دهید. اگر تصمیم دارید در ایام پیک سفر به خواف بروید، حتما بلیط‌ های خود را در زمان پیش فروش و رزرو آنلاین بلیط قطار، پیش خرید کنید تا با مشکل تکمیل ظرفیت قطارها یا افزایش قیمت مواجه نشوید.

نمدمالی؛ سوغاتی برای سلامتی

نمد یک نوع پارچه ضخیم است که با استفاده از پشم گوسفندان و به‌وسیله فشار الیاف به‌هم پیوند می‌خورد. در ترکیبات این پارچه، تخم‌مرغ و صابون نیز به‌کار می‌رود. نمد را به‌عنوان زیرانداز استفاده می‌کنند؛ البته کاربردهای دیگری از‌جمله ساخت کیف و کلاه هم دارد. جالب است بدانید این پارچه در تسکین دردهای ناشی از رماتیسم تأثیرات زیادی دارد. نمدمالی از صنایع‌دستی رایج خواف است که با خرید آن می‌توانید سلامتی را به عزیزان‌تان هدیه دهید.

ساز‌سازی

شهرستان خواف هنرمندان فراوانی در زمینه‌های مختلف از‌جمله موسیقی دارد. نکته جالب‌توجه این است که سازهای این هنرمندان توسط افراد ماهر و چیره‌دست اهل همین شهر تولید می‌شود. در خواف، ساز‌سازی به‌ویژه ساخت تنبور، دوتار و سه‌تار، بسیار رایج است. برای ساخت این آلات موسیقی از چوب درختان توت، زردآلو و گردو استفاده می‌کنند. چوب توت برای ساخت کاسه ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای دسته ساز هم چوب درختان زردآلو و گردو را به‌کار می‌برند.

گلیم‌بافی با امضای خوافی‌ها

در لیست صنایع‌دستی خواف، گلیم‌بافی نیز وجود دارد. بافت گلیم یک هنر عمومی در ایران به‌شمار می‌رود که البته نقش‌ها، مواد به‌کاررفته و حتی نوع بافت در مناطق مختلف کشور متفاوت است؛ چنین تفاوت‌هایی به‌نوعی امضای کار محسوب می‌شوند.

بافت گلیم در خواف همچون سایر مناطق با استفاده از یک دار و به کمک دست انجام می‌شود. هنرمندان در این شهرستان برای نقش‌دادن به گلیم‌ها، از اشکال هندسی یادآور طبیعت استفاده می‌کنند. حتی رنگ‌های به‌کاررفته نیز با طبیعت هم‌خوانی دارد. گلیم‌های خواف از‌لحاظ کیفیت و زیبایی نه‌تنها در خراسان رضوی بلکه در تمام کشور مشهور هستند. گلیم‌ها اگرچه ظاهرا کالایی قدیمی هستند؛ بااین‌حال، در بسیاری از دکوراسیون‌ها و چیدمان‌های کلاسیک و سنتی کاربرد دارند.

کرباس‌بافی

یک محصول بافتنی دیگر به نام کرباس در شهرستان خواف تولید می‌شود. با‌توجه‌به دسترسی آسان به گیاه پنبه و همچنین دوام بالای این الیاف، کرباس‌بافی در خواف با استفاده از الیاف پنبه‌ای و معمولا به رنگ سفید انجام می‌گیرد. البته گاهی هم نخ‌ها را رنگ کرده و کرباس‌های آبی، صورتی و سورمه‌ای تولید می‌کنند. با استفاده از پارچه‌های کرباسی، اقلامی همچون زیرانداز، سفره، حوله و روانداز تولید می‌شود. انواع کرباس در خواف به اشکال مختلف نقش‌دار، قلم‌کار و مینایی وجود دارد.

تنور‌مالی

تنور‌مالی یا همان تنورهای گلی که با مصالح طبیعی ساخته می‌شود را باید در دسته صنایع‌دستی خواف قرار داد. البته این صنایع‌دستی را نمی‌توانید به‌عنوان سوغات خریداری کنید، اما روش و مصالح مورد‌ استفاده در ساخت این تنور ممکن است به دردتان بخورد. در ساخت تنور در شهرستان خواف، خاک رس، کاه، آب، شیر و پشم بز را به‌کار می‌برند و به‌این‌ترتیب نانی که در آن پخته می‌شود طعم و عطر بی‌نظیری دارد.

سایر صنایع‌دستی شهرستان خواف

علاوه‌بر مواردی که ذکر شد، صنایع دیگری همچون آهنگری، نخ‌تابی، مسگری و خراطی نیز در شهرستان خواف انجام می‌شود.

سوغات و خوراکی‌های محلی خواف

بخش مهمی از سوغات خواف مربوط به محصولات زراعی و خوراکی‌های محلی این شهرستان است. نان محلی خواف که در تنورهای گلی و با استفاده از آتش هیزم پخته می‌شود، طعم و عطری منحصربه‌فرد دارد؛ علاوه‌بر‌آن، پسته، بنه (پسته کوهی) و زعفران، به‌عنوان مهم‌ترین محصولات زراعی خواف، بخش مهمی از سوغات این شهرستان به‌حساب می‌آیند. غلور ترش و غلور شیر نیز دو خوراکی خوشمزه دیگر هستند که در شهرستان خواف و با دستور خاصی تهیه می‌شوند. از دیگر سوغاتی‌های خوراکی خواف می‌توانیم به آب‌نبات‌های تخته‌ای خوشمزه و رنگین اشاره کنیم. در این شهرستان، تعداد زیادی کارگاه آب‌نبات‌ریزی وجود دارد که به تولید نبات و آب‌نبات چوبی با استفاده از مواد باکیفیت مشغول هستند.

فلای تودی؛ مطمئن‌ترین مرجع فروش و پیش فروش بلیط قطار

خواف در استان خراسان رضوی، جاذبه‌های متنوعی دارد که سوغات و صنایع‌دستی نیز بخشی از آن‌ها محسوب می‌شوند. سوغات و صنایع‌دستی این شهرستان شامل نان محلی، محصولات زراعی، بافت زیراندازها و … است. با‌توجه‌به راحت، امن و به‌صرفه‌بودن قطارها، بسیاری از مردم راه ریلی را برای رفتن به این شهر انتخاب می‌کنند. فلای تودی، معتبرترین سایت فروش و پیش فروش قطار در ایران، امکان خرید بلیط قطار خواف را در چند دقیقه فراهم کرده است.

امتیاز بدهید
مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.