عکس و بیوگرافی لیلی گلستان

در عکس و بیوگرافی لیلی گلستان شما همراهان عزیز می توانید با زندگینامه مترجم و نویسنده خانم لیلی گلستان بیشتر آشنا شوید.

عکس و بیوگرافی لیلی گلستان

لیلی گلستان متولد ۲ تیر ۱۳۲۳ در تهران می باشد.

او مترجم و عضو کانون نویسندگان ایران است لیلی گلستان دختر ابراهیم گلستان و فخری گلستان و خواهر کاوه گلستان و مادر مانی حقیقی است همسر وی نعمت حقیقی میباشد.

عکس و بیوگرافی لیلی گلستان

سوابق

لیلی گلستان از نویسنده ها و مترجمان ایرانی است او دارای جایزه شوالیه ادبیات و هنر فرانسه است

عکس و بیوگرافی لیلی گلستان

لیلی گلستان را باید یکی از راویان تاریخ شفاهی ایران در هفت دهه گذشته دانست. او که فرزند ابراهیم گلستان بود، از همان دوران کودکی این شانس را داشت که با بسیاری از شخصیت‌های تأثیرگذار فرهنگ و هنر ایران در ارتباط باشد و از بسیاری از رویدادهایی که فرهنگ و هنر آینده ایران را رقم زد، آگاه شود. بعدها البته توانست خود را به عنوان زنی مستقل، جدی و پرتلاش، مترجمی با آثار قابل تحسین و البته مدیری موفق در عرصه فرهنگ و هنر ثابت کند. به اینها سهم انکارناپذیر او را در کشف و پرورش استعداد هنرمندان جوان در سه دهه گذشته اضافه کنید.

عکس و بیوگرافی لیلی گلستان

از کودکی تا نویسندگی

لیلی گلستان وقتی پدرش به آبادان نقل مکان کرد، او دوران کودکی خود را در آنجا گذراند و در آنجا به مدرسه رفت و برادرش کاوه دنیا آمد. در سالهای ابتدایی به تهران بازگشتند. پدرش خانه‌ای در اطراف روستای دروس (که اکنون از بخش‌های شمیران است) ساخت و خانواده به آنجا نقل مکان کردند.

عکس و بیوگرافی لیلی گلستان

ازدواج

او با نعمت حقیقی که فیلمبردار تلویزیون بود آشنا شد و در تیرماه ۱۳۴۷ با او ازدواج کرد و پس از یازده ماه اولین فرزندشان به نام مانی به دنیا آمد و سه سال بعد دوقلوهایشان صنم و محمود به دنیا آمدند.

خانواده

زندگی با شادی واقعی 6 سال به طول انجامید. بعد از جدایی بچه ها نزد مادرشان ماندند. او همچنین پس از هفت سال فعالیت در این حرفه تلویزیون را ترک کرد و به نوشتن برای روزنامه ها و مجلات و ترجمه روی آورد. او با ترجمه زندگی، جنگ و دیگر هیچ اثر اوریانا فالاچی خود را به عنوان مترجم معرفی می کند. وی به رهبری بیت صادق هدایت انتخاب شد که در سال 1356 استعفا داد.

عکس و بیوگرافی لیلی گلستان

مهاجرت به فرانسه

لیلی گلستان تا کلاس نهم دبیرستان در تهران تحصیل کرد و سپس راهی فرانسه شد تا در مدرسهٔ شبانه‌روزی توسط راهبه‌های دومینیکن اداره می‌شد تحصیل کند.

بعد از یک سال تحصیل در این مدرسه به پاریس رفت و سه سال هم در پاریس درس خواند. این سال‌های اقامت و تحصیل در پاریس به دلیل دوری از دوستان و خانواده بر وی آسان نگذشت ولی از دستاوردهای این دوران اقامت در اروپا، علاوه بر دسترسی داشتن به رویدادهای سینمایی‌ای چون جشنوارهٔ ونیز، دیدار و آشنایی با سینماگرانی چون تارکوفسکی، گدار، و تروفو بود.

عکس رونالدو در باشگاه یوونتوس

عکس و بیوگرافی لیلی گلستان

بازگشت به ایران

لیلی گلستان پس از بازگشت به ایران به عنوان طراح پارچه در کارخانه های نساجی مقدم مشغول به کار شد. وی پس از فارغ التحصیلی در سال 1345 به سازمان تازه تاسیس تلویزیون ملی ایران رفت و به عنوان مخاطب مشغول به کار شد. مدت کوتاهی بعد او به عنوان مدیریت برنامه کودک و نوجوان انتخاب شد.

اتفاق بزرگ زندگی

او در خاطراتش چنین می‌نویسد: «یک بار پدرم برای کار استودیویش به پاریس آمد و یک روز به من گفت که امروز با چند فرانسوی قرار ناهار دارد و مرا با خودش برد. من هیجده، نوزده سال داشتم. وقتی به رستوران رفتیم. پدرم آن دو فرانسوی را به من و من را به آن دو معرفی کرد: دخترم لیلی. مسیو ژان لوک گدار، مسیو فرانسوا تروفو! من بهت‌زده و حیرت‌زده زبانم بند آمده بود.

عکس و بیوگرافی لیلی گلستان

لیلی گلستان میگوید هنوز هم فکر می کنم آدم بسیار خوش شانسی بودم که از کودکی شاهد و مشاهده این اتفاقات بودم. این افراد نویسنده، شاعر، نقاش، موسیقی دان و اغلب از بهترین ها بودند. اول از همه جلال آل احمد و سیمین خانم آمدند و چون بچه نداشتند من بچه آنها شدم و وقتی به جاهایی می رفتند مرا با خودشان می بردند و خیلی خوشم آمد.

عکس و بیوگرافی لیلی گلستان

پاریس که بودم، شنبه، یکشنبه‌ها می‌رفتم خانه پدر پری صابری. گاهی اوقات مسافرانی که از تهران می‌آمدند پاریس، موقع بازگشت آقای صابری می‌گفت این شماره تلفن را بگیرید بگویید بچه‌ات دارد می‌میرد. همه‌اش گریه می‌کند. نه چیزی می‌خورد و نه درس می‌خواند. بابام می‌گفت عادت می‌کند. دیکتاتور بود.

عکس و بیوگرافی لیلی گلستان

توهین لیلی گلستان به شهناز تهرانی

شهناز تهرانی که اکنون 68 سال سن دارد، مردم او را با فیلم های قدیمی “صمد” می شناسند و با آثار بی شماری که در آنها بازیگر بوده است، بعدها و پس از مهاجرت به آمریکا و به طور دقیق تر به لس آنجلس، با شخصیتی به نام خجی جون همراه شد. اما حالا اشاره می کنیم به آن سال هایی که نوارهای ویدیویی رونق داشت و در میان «طنین» و «جام جم» و آن به اصطلاح «شو» شهناز تهرانی و حجی جون قطعا حضور داشتند.

عکس و بیوگرافی لیلی گلستان

بعدها و در سال های اخیر، حضور او در برخی از ارزان ترین کشورها و در حومه ایران، گاهی نامش را در اینستاگرام زنده نگه داشته است. او اکنون به دلیل یک اقدام سیاسی و واکنش لیلی گلستان به رسانه ها بازگشته است. لیلی گلستان را با ترجمه های معتبر، گالری وسیع و البته نسب خانوادگی اش به یاد می آوریم.

عکس و بیوگرافی لیلی گلستان

نزهت بادی، منتقد سینما و تحلیلگر مسائل زنان نوشت: شهناز تهرانی یکی از بازیگران زن سینمای ایران است که پس از انقلاب از ادامه کار محروم شد و در نهایت کشور زادگاهش را ترک کرد. او چندی پیش وارد یک جنجال سیاسی شد و موضع خود را اعلام کرد و لیلی گلستان زیر پست کامنت گذاشت و او را فاحشه خطاب کرد.

بیوگرافی بازیگران سریال چشم چران عمارت

عکس و بیوگرافی لیلی گلستان

نیما حسنی نسب، منتقد و مدرس سینما نیز نوشت: با وجود اینکه وسعت و بلندی افکار و موضع گیری لیلی گلستان را می دانم، اما هنوز باور نمی کنم که او چنین حرف هایی زده و نوشته باشد و یا چنین حرف های زننده ای از ذهن و اندیشه او گذشته باشد. اصلا من کاملاً معتقدم و اصرار دارم که باید به ریشه های پوسیده این افکار و عقاید در مورد “زن” ضربه زد.

عکس و بیوگرافی لیلی گلستان

پاسخ شهناز تهرانی به لیلی گلستان

پیچیدگی ها و شگفتی های طبیعت انسان که گاه زندگی پر از صمیمیت و رفاقت با هنر و خلاقیت و اندیشه و معاشرت و خویشاوندی با هنرمندان و متفکران به هیچ وجه نمی لرزد و قدمی در جهت رشد برنداشته است و چه خوب است که دنیا باز هم مقدر است که اگر 70 سال روشنفکری و هنر هم بدهی، ناگهان جایی با یک جمله روشن می شود، همه چیز عین آفتاب ظهر نماز است.

باید از لیلی گلستان بخواهیم که خودش توضیح دهد و عذرخواهی کند و عاجل – تا شفای چنین دیدگاه مریضی – از هنر و تماشا و بینش انسانی و اخلاقی و مترقی چیزی نگوید.

لیلی گلستان   

2/5 - (1 امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.